Kada se zabrinuti ako vaše dijete ne brblja, ne govori? Čekati do škole ili odmah krenuti? Logoped vam može pokazati kako razvijati komunikacijske vještine vašeg djeteta kroz igru. Ne treba predugo čekati jer čim prije krenete u rješavanje problema, tim lakše, bez trauma možete umanjiti teškoće.
Razvojna linija je preuzeta s www.logoped.hr.
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
0 – 3 mj |
svoje raspoloženje izražava glasanjem, smijanjem i plakanjem |
ne reagira na jake zvukove (npr. ne trza se na jake zvukove) |
|
sluša glasove i druge zvukove |
|
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
3 – 9 mj |
igra se govornim organima (plazi jezik, guguće) |
ne smije se glasno |
|
odgovara smijehom na ugodne glasove, a ljutnjom na neugodne |
ne imitira glasove |
|
6. – 9. mj. faza redupliciranog brbljanja (ba-ba … NIJE PRAVA RIJEČ! jer nema značenje) |
ne pokazuje zanimanje za zvučne igračke |
|
8. – 9. faza neredupliciranog brbljanja (ba – ga) |
|
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
9 – 15 mj. |
razumije jednostavne upute i izvršava ih, npr. “daj loptu” |
siromašno brblja ili ne brblja uopće |
|
razumije značenje više jednostavnih riječi |
ne odaziva se na svoje ime |
|
javlja se prva riječ sa značenjem |
ne prepoznaje raspoloženje u glasu odraslih |
|
imitira nove zvukove i radnje |
ne javlja se riječ sa značenjem! |
|
pogledom traži imenovane predmete |
ne uspostavlja kontakt očima sa sugovornikom |
|
gestom, pokazivanjem ili vokalizacijom pokazuje što želi |
|
|
maše pa – pa |
|
|
odmahuje glavom u značenju “ne” |
|
|
odguruje od sebe stvari koje ne želi |
|
|
pruža ruke da ga se primi |
|
|
miče se od nepoznatih osoba |
|
|
reagira na svoje ime |
|
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
15 – 18 mj. |
govori od 5 do 20 riječi, riječi su uglavnom imenice |
ne razumije “pa – pa” i ne govori |
|
ponavlja riječi i raze kao “daj piti”, “tata pa-pa” |
ne razumije ˝ne˝ |
|
intonacija brbljanja sliči na intonaciju rečenice (melodija) |
ne razumije geste i ne koristi ih (npr. pokazivanje rukom što želi) |
|
traži “daj još” |
govori manje od 5 riječi |
|
slijedi jednostavne upute, npr. “donesi loptu” |
ne razumije jednostavne upute i jednostavna pitanja |
|
pokazuje što želi |
|
|
pokazuje 1 do 3 dijela tijela |
|
|
pokazuje 2 ili više predmeta na slikama |
|
|
donosi stvari da ih pokaže drugima |
|
|
protestira s ´´ne˝ i odmiče se |
|
|
govori “pa -pa” i druge ritualne riječi |
|
|
traži što želi vokalizacijom, pokazivanjem ili dodirivanjem |
|
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
18 mj. – 2 god. |
koristi oko 50 prepoznatljivih riječi |
ne slijedi i ne razumije jednostavne upute poput “dođi ovamo, donesi…” |
|
može pokazati i imenovati svakodnevne predmete |
ne kombinira dvije riječi u rečenicu |
|
oponaša zvukove životinja ili ih imenuje |
ne imitira riječi i radnje odraslih |
|
ponavlja riječi koje čuje |
ne pokazuje dijelove tijela na upit |
|
kombinira dvije riječu u rečenicu kao npr. “Beba papa” |
nema početka kombinatoričke igre ( stavljanje dva predmeta u međusoban odnos) niti simboličke igre (igra pretvaranja – mama i tata, kuhanje …) |
|
počinje koristiti glagole i pridjeve |
|
|
koristi negacije: nema, ne |
|
|
počinje koristiti zamjenicu “ja” i “ti” |
|
|
zna pokazati najmanje pet dijelova tijela |
|
|
razumije pitanja tko, gdje, što |
|
|
na postavljeno pitanje odgovara adekvatno s “da” i “ne” |
|
|
koristi jednu riječ ili kratke fraze za izražavanje emocija |
|
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
2 – 3 god. |
imenuje stvari svakodnevne uporabe |
ne odgovara na jednostavna pitanja |
|
rečenica se sastoji od 2-3 riječi |
ne postavlja pitanja |
|
postavlja jednostavna pitanja |
govor je nerazumljiv ukućanima, osobito stranim osobama |
|
odgovara na pitanja: tko, što, gdje |
ne koristi jednostavne rečenice |
|
osim imenica, glagola i pridjeva koristi zamjenice i priloge mjesta |
ne voli slušati priče, pjesmice |
|
počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme |
|
|
sluša kratke priče |
|
|
pridružuje iste boje |
|
|
zna odnose: u, na, ispod, gore, dolje |
|
|
zna veliko i malo |
|
|
shvaća opasnosti |
|
|
ima složene rutine dnevnih aktivnosti, npr. pripremu i odlazak na spavanje |
|
|
ista slikovnice i imenuje slike |
|
|
izražava emocije |
|
|
privlači pažnju riječima |
|
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
3 – 4 god. |
koristi rečenicu od 3-4 riječi |
rjeničk je siromašan |
|
postavlja pitanja zašto, kada, što ako |
ne izgovara većinu glasova |
|
koristi zamjenice |
okolina ga ne razumije |
|
povezano govori o stvarima koje su se dogodile |
ne razumije dvostruke i trostruke upute |
|
priča kraće priče, komentira događanja |
ne koristi govor za rješavanje problema |
|
zna svoje ime, godine i spol |
nema interakcije s drugom djecom |
|
odgovara na uputu koja uključuje tri radnje (npr idi u sobu, nađi loptu i donesi) |
|
|
s 4 godine poznaje osnovne boje |
|
|
prilagođava svoj govor kada razgovara s mlađima od sebe |
|
|
“čita” slikovnice |
|
|
zna igrati ulogu druge osobe i u igri |
|
|
traži dopuštenje |
|
|
objašnjava kada ga sugovornik ne razumije |
|
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
4 – 5 god. |
priča duge priče |
ima mali fond riječi koje koristi |
|
odgovara adekvatno na pitanja koliko, kako … |
rečenica je jednostavne strukture |
|
pita za značenje riječi |
prisutne su česte gramatičke pogreške |
|
mehanički broji do 10, s pokazivanjem do 5 |
izostavlja glasove |
|
koristi rečenicu s 4-6 riječi |
ne razumije značenje riječi |
|
koristi sve vrste riječi gramatički pravilno |
ne poznaje boje |
|
identificira dijelove koji nedostaju |
ne razumije i ne koristi prijedloge koji označavaju prostorne odnose |
|
imenuje krug i trokut |
dijete se povlači i osamljuje, siromašna je interakcija s okolinom |
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
5- 6 god. |
izgovor svih glasova je pravilan |
prisutne su greške u izgovoru glasova |
|
koristi složene rečenice sa svim vrstama riječi gramatički pravilno |
prisutne su gramatičke pogreške |
|
ima koncept vremena danas, jučer, sutra, ujutro, navečer |
ima teškoće u razumijevanju i uporabi pojedinih kategorija riječi kao npr. prijedloga (iznad, ispod, pored), riječi suprotnog značenja (široko – usko) |
|
uviđa odnose, uzroke i posljedice |
ne zna pjesmice, priče |
|
prepoznaje i imenuje geometrijske oblike |
ne sjeća se važnih događaja i ne može ih prepričati |
|
prisutan je interes za slova, knjige |
|
|
prepoznaje i imenuje brojke i slova |
|
|
zna napisati svoje ime |
|
|
zna da tekst reprezentira govorni jezik |
|
Dob |
uredan jezično-govorni razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
6 – 7 god. |
lako koristi složene rečenične strukture |
rječnik je siromašan |
|
usvaja apstraktne pojmove poput ljubavi, mržnje, sreće, bogatstva |
rečenične strukture su jednostavne |
|
imenuje dane u tjednu |
ne razumije apstraktne pojmove |
|
pričanje priče uključuje događaje, teme i likove |
ne razlikuje slova i brojke |
|
govor potpuno prilagođava socijalnim situacijama |
nije usvojena glasovna svjesnost |
|
vodi duge razgovore |
teško pamti |
|
usvojena je fonološka svjesnost: može izdvojiti prvi i zadnji glas u riječi, rastaviti riječ na glasove, spojiti glasove u smislenu cjelinu |
|
|
uspostavlja se veza slovo – glas |
|
|
poznaje slova, počinje čitati |
|
Related